Vi præsenterede som alle andre 

I mit tidligere job som sælger for IBM holdt jeg utallige PowerPoint præsentationer. De hjalp mig til at huske mit emne, og de fjernede noget af den indledende nervøsitet. Men de hjalp ikke mine kunder så meget som de hjalp mig. For mine kunder havde set lignende, grafisk imponerende slides fra andre virksomheder. Og jeg kunne mærke, at de var trætte af det. En af mine tidligere kolleger fortalte endda, at han var begyndt at undskylde, før han begyndte på sin PowerPoint præsentation. “Ja, vi skal jo igennem det.” Det var hans indledning. 

PowerPoint blev en krykke 

Der var flere problemer ved vores præsentationer: Vi tilpassede dem selv vilkårligt, alt efter hvordan vi mente, de skulle se ud. Det betød, at ledelsen ikke havde kontrol over, hvilken historie der blev fortalt. Eller hvordan den blev fortalt. Vi brugte sjældent tilstrækkelig tid på at øve præsentationerne. Vi syntes ikke rigtig, der var grund til det, for vi kunne jo bare kigge op på skærmen. En gang imellem læste vi endda op fra skærmen, når vi ikke kunne komme i tanker om andet at sige. Og der var pinlige øjeblikke, når vores kunder bad os om at gå tilbage til en bestemt del af præsentationen, for vi kunne jo ikke huske, hvilken af de mange slides, der omhandlede hvilket emne. Det var ved sådanne tilfælde, at jeg opdagede noget vigtigt: PowerPoints evne til at dæmpe præsentationsangsten var en illusion. Slides virker som en krykke, men så snart man bliver bedt om at stå selv, giver benene efter. 

Sådan kom jeg videre 

Det var åbenlyst, at der skulle noget andet til. Og med en baggrund indenfor Kommunikation og Storytelling havde jeg noget at bygge på. Det blev starten på det, vi hos Inspired Communication kalder for Whiteboard Telling. Whiteboard Telling kombinerer Storytelling og præsentationsteknik på whiteboard. I stedet for bare at skrive på tavlen, og måske tegne et par kasser eller cirkler, er Whiteboard Telling en teknik til at fortælle sin historie på en måde, der engagerer tilskuerne og inddrager dem i fortællingen. 

Sådan kommer du videre 

Det er sjældent, vi tænker over, hvor meget den første præsentation hos en ny kunde egentlig er værd. Men hvis du også har lange relationer til dine kunder, er den afgørende præsentation jo en stor begivenhed! Hver kunde bidrager over årene til en stor del af omsætningen, så det første møde er virkelig penge værd. Er det så ikke det værd at gøre alt, hvad du kan, for at overbevise den nye kunde om, at I skal arbejde sammen? At være sikker på, at den bedst mulige historie bliver fortalt på den bedst mulige måde?

Når du vælger at samarbejde med os, udrydder du alle de problemer, der knytter sig til PowerPoint præsentationer. Sammen udarbejder vi en Whiteboard Telling præsentation til hver af jeres løsningsområder, som fortæller, præcis hvordan I differentierer jer, og hvordan I løser jeres kunders udfordringer. Vi træner jeres sælgere i at levere præsentationen, og vi følger op på resultatet. Som leder får du kontrol over, hvordan din virksomhed bliver præsenteret, og som sælger eller konsulent får du en helt ny sikkerhed og gejst, når du er til kundemøder. Når du først har lært at fortælle historien med Whiteboard Telling, glemmer du den ikke igen. Og du slipper for at bladre frem og tilbage i slides eller gå i stå, fordi du ikke har de rigtige back-up slides med: Alt er på én tavle. 

Kontakt os for et indledende møde 

Her kan du læse mere om vores Whiteboard Telling Workshop, og her kan du kontakte os med henblik på en samtale eller et møde, så du kan se, hvad Whiteboard Telling kan gøre for din virksomhed. Jeg er sikker på, at du vil blive lige så begejstret som jeg blev, første gang jeg opdagede, hvor let og engagerende det er at holde en præsentation med Whiteboard Telling.  

Med venlig hilsen 
Christian Schönström-Lund