Endelig en præsentationsmetode, der fanger publikum – hver gang! 

For tre år siden var jeg i Rom til et kursus med IBM. Jeg havde ikke været i byen tidligere, så jeg benyttede lejligheden til at tage derned et par dage tidligere for at gå på opdagelse. Det var tidligt i april, og det romerske forår stod i dejlig kontrast til det danske, der knapt var kommet ud af starthullerne. Der var en del af mine kolleger, der havde fået samme idé, så vi var en lille gruppe, som sammen udforskede de små gader, ruinerne samt en masse hyggelige caféer og vinbarer. Snakken gik ofte om det kursus, vi sammen skulle bruge en uge på. Vi skulle sættes ind i så meget af IBMs softwareportefølje som muligt, hvilket er noget af en opgave. Samlet er der fem overordnede “brands”, som i alt dækker over ikke mindre end 40.000 produkter! Meget praktisk, idet hver dag så kunne tilegnes hver sit brand og dets gennemsnitlige 8000 produkter…

Sådan gør man – og sådan gør man ikke

Kurset gik i gang, og det viste sig snart, at vores undervisere var kommet på noget af en opgave. Præsentationerne delte sig groft sagt i to: Der var dem, som anvendte den typiske “IBM metode”, og viste os en forrygende mængde slides med en forundrende mængde grafik. Jeg husker ikke et eneste ord; ikke en eneste slide. Og så var der dem, som brugte billeder. Én havde et billede af en nedslidt murstensvæg, som underviseren brugte til at fortælle om de forskellige lag i virksomheders IT-infrastruktur. En anden illustrerede forskellen på en rigid og fleksibel organisation ved at vise billeder af en Aztekerhøvding og en Siouxhøvding. Pointen var, at de nordamerikanske indianere fungerede langt bedre i kamp end de sydamerikanske via deres langt mindre hierarkiske samfund. På samme måde kan IBM software hjælpe til at give medarbejderne den fleksibilitet og selvkontrol, de har brug for i deres arbejde. Smart sammenligning. Og jeg kan stadig huske det tre år efter!!!! Hvorfor?

“It’s the stories, stupid”

I 1992 gjorde Bill Clinton det, ingen havde forventet: Han slog den siddende præsident, som året før havde haft over 90% tilfredse vælgere bag sig! “It’s the economy, stupid”, blev Clintons mest kendte kampagneslogan og er siden blevet gentaget i en myriade af efterligninger. Clinton satte fokus på det åbenlyse: Det var økonomien, der optog den amerikanske vælger. På samme måde er det historier, der optager os, når vi er tilskuere til en eller anden begivenhed. Historier er det, der får os til at gå i biografen, i teateret og i operaen. Historier sætter verden i perspektiv og inspirerer os ved deres forklaringskraft og deres evne til at fremmane billeder for vores øjne. Det er noget, vi alle ved på et instinktivt plan. Men hvorfor i alverden insisterer så mange af os så på kun at præsentere de nøgne fakta i vores salgspræsentioner? Ligegyldig hvor mange kunstgreb, man foretager, når man lægger energi i at skabe grafisk imponerende slides, er det stadig historier, der sælger. Og det er desværre snarere reglen end undtagelsen, at virksomheder bliver præsenteret af konsulenter og sælgere, som præsenterer på samme måde som hovedparten af mine undervisere i Rom gjorde.

Kombiner historier og billeder

Efter at have set, og selv gjort mig skyld i, utallige uinspirerende PowerPoint præsentationer, og for den sags skyld kedelige Whiteboard præsentationer, begyndte jeg at lede efter en ny måde at præsentere på. Med en baggrund indenfor kommunikation og salg, og en stor nysgerrighed for vores adfærd som mennesker, blev Whiteboard Telling udviklet. Det er en effektiv måde at kombinere lige præcis de historier, billeder og fakta, som bedst differentierer din virksomhed. Og dine kunder vil kunne mærke forskellen. For der er forskel på dine konkurrenter som gør det, som alle gør, og så dig, der vover at tage et nyt skridt og vise dine kunder, at du tager dem seriøst og involverer dig og dem i din historie. Det gør du ved at vælge Whiteboard Telling.

Med venlig hilsen
Christian Schönström-Lund
Managing Partner